Amsterdam,
25
juli
2018
|
11:17
Europe/Amsterdam

Gelderlanders besteden jaarlijks het minst aan uitstapjes

Grootste ergernis tijdens uitstapje: drukte en dure entree

Gemiddeld geven Nederlanders per jaar 416 euro uit aan uitstapjes. Inwoners van Gelderland geven jaarlijks het minst uit (313 euro). Inwoners van Noord-Holland geven jaarlijks het meeste geld uit (639 euro). Zo blijkt uit het tweejaarlijkse vrijetijd- en cultuuronderzoek in opdracht van de BankGiro Loterij, de cultuurloterij van Nederland. Aan het onderzoek, uitgevoerd door Motivaction, deden 1.884 mensen tussen de 18 en 75 jaar mee. 

In 2016 ergerde nog 35% van de Nederlanders zich aan drukte tijdens een uitstapje. Dit blijkt anno 2018, met 41%, een grotere bron van ergernis geworden. De inwoners van Gelderland zijn het hiermee eens. 51% van de Gelderlanders geeft aan dat drukte de grootste ergernis is tijdens een uitstapje. Gevolgd door dure entree (44%) en asociale mensen (44%).

Gelderlanders willen vaker op pad
Gelderlanders geven aan gemiddeld 13 uitstapjes per jaar te maken. Gemiddeld maakt ook de Nederlander 13 uitstapjes per jaar. Idealiter zouden Gelderlanders echter 22 uitstapjes per jaar willen maken, maar gebrek aan tijd (60%) is de voornaamste reden waardoor inwoners van Gelderland minder vaak een uitstapje maken dan ze zouden willen.

Op de planning deze zomervakantie
De inwoner van Gelderland is van plan om deze zomer een dagje uit te gaan naar een stad (63%), een natuurgebied te bezoeken (52%), naar het zwembad of strand te gaan (46%) en te winkelen (42%).

Andere wetenswaardigheden Gelderlanders:

  • Het meest favoriete museum in Gelderland is het Nederlands Openluchtmuseum.
  • Gelderlanders gaan als uitstapje het liefst naar een stad (42%), gevolgd door wandelen of fietsen in de natuur (41%) en de bioscoop (26%).
  • Gelderlanders zijn erg tevreden met het aanbod van uitstapjes in hun provincie (72,9%). Inwoners uit Noord-Brabant (73,5%) zijn het meest tevreden.

Beleven en vieren van cultuur
Bij de BankGiro Loterij staat het beleven en vieren van cultuur centraal. Deelnemers maken naast geldprijzen kans op bijzondere, exclusieve (culturele) prijzen. In 2016 is de BankGiro Loterij VIP-KAART geïntroduceerd, een middel om de deelnemers nog meer te betrekken bij het werk van de culturele organisaties en hen zelf te laten ervaren waar zij aan bijdragen. De VIP-KAART biedt BankGiro Loterij-deelnemers gratis toegang tot meer dan 50 musea die dankzij de deelnemers van de BankGiro Loterij een jaarlijkse bijdrage ontvangen. Daarnaast geeft de kaart korting op veel andere vormen van cultuur zoals theater, musical, dans, festivals, concerten, opera en andere dagjes en avondjes uit.

Onderzoek uitgevoerd door Motivaction
In opdracht van BankGiro Loterij heeft Motivaction een kwantitatief onderzoek uitgevoerd onder Nederlanders tussen de 18 en 75 jaar. Het onderzoek heeft plaatsgevonden via een online vragenlijst in de periode van 30 mei t/m 13 juni 2018. In totaal hebben 1.884 mensen aan het onderzoek deelgenomen. Motivaction is lid van de MOA en maakt deel uit van de Research Keurmerkgroep.

Deel dit bericht

Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn