Amsterdam,
25
juli
2018
|
11:22
Europe/Amsterdam

Groningers trots op uitstapjes in eigen provincie

Grootste ergernis tijdens uitstapje: dure entree en vieze toiletten

De meerderheid van de Groningers (maar liefst 63%) geeft aan trots te zijn op de uitstapjes in Groningen. Inwoners uit Limburg zijn het meest trots (66%). Zo blijkt uit het tweejaarlijkse vrijetijd- en cultuuronderzoek in opdracht van de BankGiro Loterij, de cultuurloterij van Nederland. Aan het onderzoek, uitgevoerd door Motivaction, deden 1.884 mensen tussen de 18 en 75 jaar mee. 

In 2016 ergerde nog 38% van de Nederlanders zich aan dure entree tijdens een uitstapje. Dit blijkt anno 2018, met 45%, een grotere bron van ergernis geworden. De inwoners van Groningen zijn het hiermee eens. 48% van de Groningers geeft aan dat dure entree de grootste ergernis is tijdens een uitstapje. Gevolgd door vieze toiletten (44%) en asociale mensen (42%).

Groningers willen vaker op stap
Groningers geven aan gemiddeld 12 uitstapjes per jaar te maken. Gemiddeld maakt de Nederlander 13 uitstapjes per jaar. Idealiter zouden Groningers echter 20 uitstapjes per jaar willen maken, maar de hoge kosten (56%) zijn de voornaamste reden waardoor Groningers minder vaak een uitstapje maken dan ze zouden willen. 

Andere wetenswaardigheden Groningers:

  • Het meest favoriete museum in Groningen is het Groninger Museum.
  • Groningers gaan als uitstapje het liefst wandelen of fietsen in de natuur (48%), gevolgd door het bezoeken van een stad (39%) en winkelen (35%).
  • Groningers geven gemiddeld 356 euro per jaar uit aan uitstapjes. Dat is minder dan het landelijke gemiddelde van 416 euro per jaar.

Op de planning deze zomervakantie
De inwoner van Groningen is van plan om deze zomer een natuurgebied te bezoeken (56%), een dagje uit te gaan naar een stad (55%), te winkelen (44%) en naar het zwembad of strand te gaan (37%).

Beleven en vieren van cultuur
Bij de BankGiro Loterij staat het beleven en vieren van cultuur centraal. Deelnemers maken naast geldprijzen kans op bijzondere, exclusieve (culturele) prijzen. In 2016 is de BankGiro Loterij VIP-KAART geïntroduceerd, een middel om de deelnemers nog meer te betrekken bij het werk van de culturele organisaties en hen zelf te laten ervaren waar zij aan bijdragen. De VIP-KAART biedt BankGiro Loterij-deelnemers gratis toegang tot meer dan 50 musea die dankzij de deelnemers van de BankGiro Loterij een jaarlijkse bijdrage ontvangen. Daarnaast geeft de kaart korting op veel andere vormen van cultuur zoals theater, musical, dans, festivals, concerten, opera en andere dagjes en avondjes uit.

Onderzoek uitgevoerd door Motivaction
In opdracht van BankGiro Loterij heeft Motivaction een kwantitatief onderzoek uitgevoerd onder Nederlanders tussen de 18 en 75 jaar. Het onderzoek heeft plaatsgevonden via een online vragenlijst in de periode van 30 mei t/m 13 juni 2018. In totaal hebben 1.884 mensen aan het onderzoek deelgenomen. Motivaction is lid van de MOA en maakt deel uit van de Research Keurmerkgroep.

Deel dit bericht

Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn