Amsterdam,
25
juli
2018
|
11:35
Europe/Amsterdam

Inwoners Noord-Holland besteden jaarlijks het meest aan uitstapjes

Grootste ergernis tijdens uitstapje: drukte en dure entree

Gemiddeld geven Nederlanders per jaar 416 euro uit aan uitstapjes. Inwoners van Noord-Holland geven jaarlijks het meest uit (639 euro). Inwoners van Gelderland geven jaarlijks het minste geld uit (313 euro). Zo blijkt uit het tweejaarlijkse vrijetijd- en cultuuronderzoek in opdracht van de BankGiro Loterij, de cultuurloterij van Nederland. Aan het onderzoek, uitgevoerd door Motivaction, deden 1.884 mensen tussen de 18 en 75 jaar mee. 

In 2016 ergerde nog 35% van de Nederlanders zich aan drukte tijdens een uitstapje. Dit blijkt anno 2018, met 41%, een grotere bron van ergernis geworden. De inwoners van Noord-Holland zijn het hiermee eens. 43% van de inwoners geeft aan dat drukte de grootste ergernis is tijdens een uitstapje. Gevolgd door dure entree (40%) en asociale mensen (40%).

Inwoners Noord-Holland willen vaker op stap
Inwoners van Noord-Holland geven aan gemiddeld 21 uitstapjes per jaar te maken. Daarmee maken zij de meeste uitstapjes van Nederland. Gemiddeld maakt de Nederlander 13 uitstapjes per jaar. Idealiter zouden inwoners van Noord-Holland zelfs 32 uitstapjes per jaar willen maken, maar de hoge kosten (60%) zijn de voornaamste reden waardoor de inwoners minder vaak een uitstapje maken dan ze zouden willen.

Op de planning deze zomervakantie
De inwoner van Noord-Holland is van plan om deze zomer een dagje uit te gaan naar een stad (59%), een natuurgebied te bezoeken (51%), te winkelen (45%) en naar het zwembad of strand te gaan (38%).

Andere wetenswaardigheden inwoners Noord-Holland:

  • Het meest favoriete museum in Noord-Holland is het Rijksmuseum.
  • Inwoners van Noord-Holland gaan als uitstapje het liefst naar een stad (39%), gevolgd door wandelen of fietsen in de natuur (36%) en winkelen (26%).
  • Inwoners van Noord-Holland zijn erg tevreden met het aanbod van uitstapjes in hun provincie (67%). Inwoners uit Noord-Brabant (73%) zijn het meest tevreden.

Beleven en vieren van cultuur
Bij de BankGiro Loterij staat het beleven en vieren van cultuur centraal. Deelnemers maken naast geldprijzen kans op bijzondere, exclusieve (culturele) prijzen. In 2016 is de BankGiro Loterij VIP-KAART geïntroduceerd, een middel om de deelnemers nog meer te betrekken bij het werk van de culturele organisaties en hen zelf te laten ervaren waar zij aan bijdragen. De VIP-KAART biedt BankGiro Loterij-deelnemers gratis toegang tot meer dan 50 musea die dankzij de deelnemers van de BankGiro Loterij een jaarlijkse bijdrage ontvangen. Daarnaast geeft de kaart korting op veel andere vormen van cultuur zoals theater, musical, dans, festivals, concerten, opera en andere dagjes en avondjes uit.

Onderzoek uitgevoerd door Motivaction
In opdracht van BankGiro Loterij heeft Motivaction een kwantitatief onderzoek uitgevoerd onder Nederlanders tussen de 18 en 75 jaar. Het onderzoek heeft plaatsgevonden via een online vragenlijst in de periode van 30 mei t/m 13 juni 2018. In totaal hebben 1.884 mensen aan het onderzoek deelgenomen. Motivaction is lid van de MOA en maakt deel uit van de Research Keurmerkgroep.

Deel dit bericht

Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn