Amsterdam,
25
juli
2018
|
11:27
Europe/Amsterdam

Limburgers meest trots op uitstapjes in eigen provincie

Grootste ergernis tijdens uitstapje: dure entree en vieze toiletten

Inwoners uit Limburg zijn het meest trots (maar liefst 66%) op de uitstapjes in hun eigen provincie. Drentenaren staan met 64% op de tweede plaats. Zo blijkt uit het tweejaarlijkse vrijetijd- en cultuuronderzoek in opdracht van de BankGiro Loterij, de cultuurloterij van Nederland. Aan het onderzoek, uitgevoerd door Motivaction, deden 1.884 mensen tussen de 18 en 75 jaar mee. 

In 2016 ergerde nog 38% van de Nederlanders zich aan dure entree tijdens een uitstapje. Dit blijkt anno 2018, met 45%, een grotere bron van ergernis geworden. De inwoners van Limburg zijn het hiermee eens. 42% van de Limburgers geeft aan dat dure entree de grootste ergernis is tijdens een uitstapje. Gevolgd door vieze toiletten (40%) en asociale mensen (40%).

Limburgers maken minste uitstapjes
Limburgers geven aan gemiddeld 11 uitstapjes per jaar te maken. Daarmee maken zij samen met inwoners uit Flevoland en Drenthe de minste uitstapjes op jaarbasis. Gemiddeld maakt de Nederlander 13 uitstapjes per jaar. Idealiter zouden Limburgers echter 13 uitstapjes per jaar willen maken, maar de hoge kosten (63%) zijn de voornaamste reden waardoor Limburgers minder vaak een uitstapje maken dan ze zouden willen.

Op de planning deze zomervakantie
De inwoner van Limburg is van plan om deze zomer een natuurgebied te bezoeken (50%), een dagje uit te gaan naar een stad (50%), te winkelen (42%) en naar het zwembad of strand te gaan (39%).

Andere wetenswaardigheden Limburgers:

  • Het meest favoriete museum in Limburg is het Limburgs Museum.
  • Limburgers gaan als uitstapje het liefst naar een stad (41%), gevold door wandelen of fietsen in de natuur (34%) en winkelen (28%).
  • Limburgers geven gemiddeld 398 euro per jaar uit aan uitstapjes. Dat is minder dan het landelijke gemiddelde van 416 euro per jaar.

Beleven en vieren van cultuur
Bij de BankGiro Loterij staat het beleven en vieren van cultuur centraal. Deelnemers maken naast geldprijzen kans op bijzondere, exclusieve (culturele) prijzen. In 2016 is de BankGiro Loterij VIP-KAART geïntroduceerd, een middel om de deelnemers nog meer te betrekken bij het werk van de culturele organisaties en hen zelf te laten ervaren waar zij aan bijdragen. De VIP-KAART biedt BankGiro Loterij-deelnemers gratis toegang tot meer dan 50 musea die dankzij de deelnemers van de BankGiro Loterij een jaarlijkse bijdrage ontvangen. Daarnaast geeft de kaart korting op veel andere vormen van cultuur zoals theater, musical, dans, festivals, concerten, opera en andere dagjes en avondjes uit.

Onderzoek uitgevoerd door Motivaction
In opdracht van BankGiro Loterij heeft Motivaction een kwantitatief onderzoek uitgevoerd onder Nederlanders tussen de 18 en 75 jaar. Het onderzoek heeft plaatsgevonden via een online vragenlijst in de periode van 30 mei t/m 13 juni 2018. In totaal hebben 1.884 mensen aan het onderzoek deelgenomen. Motivaction is lid van de MOA en maakt deel uit van de Research Keurmerkgroep.

Deel dit bericht

Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn