Amsterdam,
25
juli
2018
|
11:45
Europe/Amsterdam

Natuurbezoek nummer 1 vrijetijdsbesteding Zeeuwen

Grootste ergernis tijdens uitstapje: vieze toiletten en asociale mensen

Wandelen of fietsen in de natuur is het favoriete uitstapje van de Zeeuw. Dat geeft 52% van de Zeeuwen aan. Ook het bezoeken van een stad (42%) en winkelen (31%) blijken populaire vrijetijdsbestedingen. Zo blijkt uit het tweejaarlijkse vrijetijd- en cultuuronderzoek in opdracht van de BankGiro Loterij, de cultuurloterij van Nederland. Aan het onderzoek, uitgevoerd door Motivaction, deden 1.884 mensen tussen de 18 en 75 jaar mee. 

In 2016 ergerde nog 24% van de Nederlanders zich aan vieze toiletten tijdens een uitstapje. Dit blijkt anno 2018, met 41%, een grotere bron van ergernis geworden. De inwoners van Zeeland zijn het hiermee eens. 49% van de inwoners van Zeeland geeft aan dat vieze toiletten de grootste ergernis zijn tijdens een uitstapje. Gevolgd door asociale mensen (46%) en dure entree (40%).

Zeeuwen willen vaker op stap
Zeeuwen geven aan gemiddeld 13 uitstapjes per jaar te maken. Gemiddeld maakt de Nederlander ook 13 uitstapjes per jaar. Idealiter zouden Zeeuwen echter 22 uitstapjes per jaar willen maken, maar de hoge kosten (64%) zijn de voornaamste reden waardoor Zeeuwen minder vaak een uitstapje maken dan ze zouden willen. Ook geven Zeeuwen het vaakst (23%) aan dat er geen leuke uitstapjes in de omgeving te doen zijn.

Op de planning deze zomervakantie
De inwoner van Zeeland is van plan om deze zomer een dagje uit te gaan naar een stad (57%), een natuurgebied te bezoeken (53%), te winkelen (49%) en naar het zwembad of strand te gaan (34%).

Andere wetenswaardigheden Zeeuwen:

  • Het meest favoriete museum in Zeeland is het Watersnoodmuseum.
  • De meerderheid van de Zeeuwen (maar liefst 60%) geeft aan trots te zijn op de uitstapjes in Zeeland. Inwoners uit Limburg zijn het meest trots (66%).
  • Zeeuwen geven gemiddeld 335 euro per jaar uit aan uitstapjes. Dat is minder dan het landelijke gemiddelde van 416 euro per jaar.

Beleven en vieren van cultuur
Bij de BankGiro Loterij staat het beleven en vieren van cultuur centraal. Deelnemers maken naast geldprijzen kans op bijzondere, exclusieve (culturele) prijzen. In 2016 is de BankGiro Loterij VIP-KAART geïntroduceerd, een middel om de deelnemers nog meer te betrekken bij het werk van de culturele organisaties en hen zelf te laten ervaren waar zij aan bijdragen. De VIP-KAART biedt BankGiro Loterij-deelnemers gratis toegang tot meer dan 50 musea die dankzij de deelnemers van de BankGiro Loterij een jaarlijkse bijdrage ontvangen. Daarnaast geeft de kaart korting op veel andere vormen van cultuur zoals theater, musical, dans, festivals, concerten, opera en andere dagjes en avondjes uit.

Onderzoek uitgevoerd door Motivaction
In opdracht van BankGiro Loterij heeft Motivaction een kwantitatief onderzoek uitgevoerd onder Nederlanders tussen de 18 en 75 jaar. Het onderzoek heeft plaatsgevonden via een online vragenlijst in de periode van 30 mei t/m 13 juni 2018. In totaal hebben 1.884 mensen aan het onderzoek deelgenomen. Motivaction is lid van de MOA en maakt deel uit van de Research Keurmerkgroep.

Deel dit bericht

Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn